Met vier in bed… Zweden

Een reisje naar Zweden zag ik wel zitten. T waren vooral mijn man en mijn vriendin die wilden gaan. Zij zijn beiden verzot op de serie “the Bridge” en die brug moesten we eens zien. In ’t echt.

We zagen ze, en ’t was de grootste teleurstelling ever voor hen. Dat komt ervan als je te hoge verwachtingen stelt. T is al bij al een ferme brug, maar ze hadden ze groter, hoger en langer verwacht… En dat je er dan ook nog eens 50 euro moet voor betalen… 😊

Maar als je over bent, zit je in Zweden.

Onze eerste B&B was in Ystad. Maar omdat we nog niks hadden gegeten stopten we in Svedala, waar we op de middag alleen terecht konden in een Pitta-pizza-hamburgertent. Laat ons zeggen dat het vooral “eten” was. Als je honger hebt, smaakt alles.

In dat dorpje maakten we kennis met de Zweedse gewoonte ivm alcohol. Je kan alleen drank van +3% kopen in staatsslijterijen. Systembolaget heten die winkels. Grappig want je moet minstens 1.6m zijn om binnen te mogen. 😂 Gelukkig zijn wij groter…

We rijden door naar onze B&B in Ystad. redbirdfarmsweden.com

We checken in maar we vertrekken direct terug naar Löderup, een klein haventje waar er boven op de rots een mageliet ligt van 600 jaar na Chr. Het heeft de vorm van een schip en is 67 op 19 m. T is er vooral heel mooi met de ondergaande zon op het water.

Als we terug naar beneden stappen hebben we toch precies een dorstje… alles dicht. Maar de weeral megavriendelijke Zweden willen ons graag nog iets geven. Ze zijn toch nog aan t opkuisen…

Tegen de avond bezoeken we Ystad, we blussen nog een werkgerelateerd brandje en we gaan eten in de kelder waar Wallander ook gaat eten.

Na ons avondeten verkennen we nog de stad by night en keren terug naar onze B&B.

Als ik s ochtends het raam opentrek zie ik dit…. en ik hoor niks… alleen natuurgeluiden… zalig!

We krijgen een heerlijk ontbijt en we pakken in om naar de volgende stop te rijden.

Dag 2 brengt ons naar Listerby. Alvorens naar de B&B te rijden verkennen we de omgeving van Kivik. Een reuzeschommel is daar veruit het enige wat we vinden. De lange wandelingen die er uitgetekend zijn kunnen we spijtig genoeg niet meepikken wegens tijdsgebrek.

Aan het haventje van Kivik zijn net de appelfeesten aan de gang. Ze stellen daar alle appelsoorten te toon die ze kweken en elk jaar maken ze een mooie grote afbeelding … met appelen.

Veel meer is er niet te zien en de appelen beginnen ook al wat te rotten dus rijden we naar de B&B Göholm. ( www.aggaboden.se

Je rijdt hier een lange oprijlaan op richting landhuis en het bijgebouw is voor ons. We zijn gelukkig alleen die avond dus we wanen ons even royals… of toch de conciërge. Prachtig domein met een super gezellig huis.

Het enige restaurant in de buurt is Aggaboden zelf, daar gaan we dan ook eten.

Een pareltje, verstopt in de zuid-Zweedse landschappen. Een tripadvisor tip. Über-gezellig, typisch Zweeds en fantastische mensen. Vooral het dessertenbuffet met de zalige koffietassen zijn de max. Ik koos de worteltaart met lemoncurd. Hmmm

De winkel openen ze speciaal voor ons en ik wil er graag blijven wonen. 😊 Ook kunnen we nog wat bier kopen, ondanks de 0-tolerantie. We Will Not drink and drive…!

Na een lekker maaltijd komen we buiten en het regent dat het giet. We rijden snel terug en nestelen ons in de zetel. De mannen kijken voetbal ( een geluk dat er overal WiFi bestaat) en wij lezen en bloggen wat bij een lekker glas rode wijn. Wat moet ne mens meer hebben. Scandinavisch gezellig…

Na een stille nacht worden we wakker van gestommel in de keuken. Breakfast is ready.

Op dag drie rijden we richting Kalmar. We bezoeken Kalmar slot, mooi met een schitterende zon en zicht op de zee.

Toch ook eens een kanon tussen mijn benen…😂

In de binnenstad lopen we even rond, maar die terrasjes in de zon lonken.

www.krogers.se was een aanrader op tripadvisor. Met een glas wijn en wat tapas mogen ze ons wel even gerust laten!

Onze B&B in Kalmar is een Holly Hobby huisje. Kattrupans  B&B.

Alles klopt in dat thema, alleen spijtig dat onze badkamer op de gang is. We moeten door de ontbijtkamer om te gaan douchen. Toch apart. 😂

We gaan het dorpje verkennen en tegen de avond moeten we weeral op zoek naar eten. Maar alles wat we hadden opgezocht blijkt gesloten. Dus wordt het Italiaans.

Ik kies een rodebietensalade met geitenkaas als voorgerecht en daarna een pasta vongole.

Als alle locals ergens zitten kan je toch besluiten dat het lekker is, en dat is het ook.

Het ontbijt is weeral tip top in orde!

Toch nog even meegeven dat ze niet op alle kamers even vriendelijk waren 😂😂😂

En dan zijn we terug klaar om te vertrekken. Deze keer voor een rit van een 4 uurtjes, richting Malmö. Onderweg spelen we een mega belachelijk spelletje, maar we lachen ons bijna een breuk. Iemand begin met de naam van een land, de volgende zoekt een land met de laatste letter van het vorig enz. NEPAL!

2 gedachten over “Met vier in bed… Zweden”